Wat is SEO?
SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is het proces om de positie van een website in zoekmachines zoals Google en Bing te verbeteren.
Een mix van technische SEO (codering om uw site gemakkelijker te laten crawlen door Google) en contentmarketing (het schrijven van boeiende teksten die bezoekers aanmoedigen om door te klikken) is vereist voor SEO-succes.
Wat is het PageRank-algoritme van Google en factoren die van invloed zijn op de ranglijst?
Het PageRank-algoritme van Google is een rangschikkingsalgoritme voor zoekmachines. Het wordt gebruikt om het belang van een webpagina te meten en de kwaliteit van de pagina te onderzoeken.
De factoren die van invloed zijn op Google rankings zijn o.a.:
- De tekst
- Afbeeldingen
- Snelheid
- Mobiel vriendelijkheid
- Juistheid van programeer/opmaak
- Autoriteit
De Websiteteksten
Websitetekst is een cruciaal onderdeel van elke site. Het is wat klanten en potentiële klanten zien en het is waar ze de site op beoordelen. De tekst op de website moet duidelijk, nauwkeurig en volledig zijn.
Goede websitetekst kan ook helpen bij SEO. Websitetekst moet zo worden geschreven dat zoekmachines zoals Google deze in zoekresultaten zullen vermelden wanneer iemand zoekt naar zinnen of woordgroepen die op de site staan.
Teksten die voor websites zijn geschreven, moeten er ook voor zorgen dat bezoekers op de pagina willen blijven en andere pagina’s op de site willen bezoeken in plaats van terug te klikken naar hun browser of een andere pagina te bezoeken.
Afbeeldingen
Afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel van de website. Ze helpen de klanten een beter begrip te krijgen van wat er op de site wordt aangeboden. Ze kunnen ook een strategische rol spelen in SEO.
De meest voorkomende soorten afbeeldingen zijn foto’s, illustraties en infographics. Foto’s zijn populairder op sociale-mediaplatforms, terwijl illustraties populairder zijn op blogs en infographics die eerder in academische publicaties te vinden zijn.
Snelheid
Als klanten een aanzienlijke vertraging ervaren bij het laden van een website, raken ze gefrustreerd en gaan ze weg. Websitesnelheid is een belangrijke factor die de betrokkenheid van gebruikers bepaalt.
Lage laadsnelheden hebben een negatieve invloed op de SEO van een site. Ze komen op de voorgrond bij het bepalen van de pagerank en resulteren in een lagere zoekmachine ranking voor een site.
De snelheid van de website heeft ook invloed op de klantervaring. Er wordt gemeld dat klanten eerder kopen van sites die snel laden.
Mobiel vriendelijkheid
Websites met een geoptimaliseerd mobielvriendelijk ontwerp zijn degenen die het meest waarschijnlijk worden weergegeven in de zoekresultaten van Google.
Bij het ontwerpen van een website voor mobiele apparaten gaat het niet alleen om hoe deze eruitziet op de kleinere schermen, maar ook om de functionaliteit van de site. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat alle navigatie, menu’s en ingangen probleemloos toegankelijk zijn op een smartphone of tablet.
Juiste opmaak
De lay-out van een website is om vele redenen erg belangrijk. Het is het eerste wat uw bezoekers zien en kan van invloed zijn op hoe zij over uw bedrijf en hun ervaring op uw site denken.
De lay-out moet schoon, overzichtelijk en gemakkelijk te navigeren zijn. Er is geen one-size-fits-all als het gaat om lay-out, aangezien verschillende websites verschillende doeleinden en doelen hebben – e-commercesites moeten zoveel mogelijk productinformatie bieden, terwijl evenementensites hun aankomende evenementen willen promoten, enz. Een goede regel een vuistregel is om na te denken over wat u wilt dat uw sitebezoekers op de site doen en ervoor te zorgen dat alles op de juiste plaats staat voor dat doel.
Autoriteit
Het is belangrijk om hoog te kunnen scoren in de zoekresultaten van zoekmachines en de enige manier om dit te bereiken is door een website te hebben die gezaghebbend is. Dus, wat is er nodig voor een website om gezaghebbend te zijn?
Ten eerste moet de inhoud origineel zijn en niet gekopieerd van andere websites. Ten tweede moet de inhoud trefwoorden bevatten die verband houden met wat u doet of verkoopt. Ten derde moet uw website zoveel mogelijk backlinks hebben om de positie in zoekmachines te verhogen. Ten vierde moet het aanwezig zijn op sociale media om verkeer te promoten en meer backlinks te genereren. Ten slotte moet het regelmatig worden bijgewerkt met nieuwe inhoud, omdat Google kijkt naar hoe vaak uw site wordt bijgewerkt bij het bepalen van de positie in SERP’s (pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines).